Futhark

Futhark beskriver runernes rækkefølge:
Fæhu – Urur – Thurs – Ansur – Raid – Kaun…

Ligesom Alfabet beskriver bogstavernes rækkefølge:
AlfaBeta …

Antallet og arten af runer i futharken varierer
på samme måde som i forskellige alfabeter.
Hvilke der er korrekte/rigtige/præcise
afhænger simpelthen af brugerne.

Hver eneste rune står for en symbol-kraft, en lyd
og en sproglig kode.
Det gælder egentlig også bogstaverne i alfabetet;
men deri fortones/svækkes/stækkes
symbolkræfterne gennem historien.

Runernes historie er fortællingen om futharken,
der døde ved skiftet i religion/skriftsprog/materialer.

Men runerne på sten er uforgængelige.
De er manifestationer fra forfædre,
der var ligeså begavede/åndelige/livsduelige,
som deres efterkommere: os!
Måske endog mere
sanselige/bredspektrede/overlevelsesduelige!

At gå på opdagelse i futharken
er at lege/lære/erfare
med fantasien/mytologien/historien…

Kort efter skabelsen af urkoen Audhumbla,
slikkede hun trolden Kanølf ud af en sten.
Kanølfen fulgte Odin som en skygge,
og den fungerede som gudens eksterne harddisk,
da han med bunden i vejret modtog runerne.

Kanølf bruger en futhark med 24 runer,
som her ligger i en venstresnoet kreds
– ligesom konkylier/snegle:

Kan400Runer Anne Voel

Kanølf husker med 5 kategorier:

I. Skaberkræfter:
Fæhu/Materialisme-Urur/Kaos-
Thurs/Magt-Ansur/Orden-
Raid/Forandring-Kaun/Oplysning:

Runer-Futhark240

II. Livsvilkår:
Gyfu
/Gave-Wyn/Medvind-
Hagal/Forhindring-Naud/Nød-
Isar/Stilstand:

Runer-Gyfu-Isar240

III. Naturkræfter:
Jara
/Årstidsskiften-Ihwar/Planteriget-
Peord/Mineralriget-Algir/Dyreriget-
Sol/Livskraften-Tyr/Udholdenhed:

Runer-Jara-Tyr240

IV. Menneskehverdag:
Bjarkan
/Kvindekraft-Ior/Hest(samarbejde)-
Mannar/Mandekraft-Lagur/Følelser(strømme):

Runer-Bjarkan-Lagur240

V. Den Store Sammenhæng:
Ing/Frugtbarhed-Odal/Forfædrearv-
Dagr/Fremtidshåb:

Runer-Ing-Dagr240

I en senere klumme
vil Kanølf fortælle om
At Kaste Runer.

Se også klummen Kanølf og Runerne.